Bir Karadeniz Hikayesi : Sümela Manastırı - Uzungöl

Hikayenin ikinci gününe günübirlik bir Trabzon gezisi sıkıştırdık. Önceden görmeme rağmen Sümela Manastırı gezi boyunca beni en çok heyecanlandıran noktalardan biriydi. Günümüzde dahi bulunduğu noktaya ulaşım bu kadar zor iken; zamanında oraya kadar gidilmesi ve dağın tepesine kocaman bir manastır yapılmasına hayran kalmamak mümkün değil.

Sümela Manastırı hakkında 2 sene önce yazdığım yazıda, duyduğum ve okuduğum tarihi ile ilgili biraz bilgi vermiştim. Bu gidişimde fresklerin katman katman olduğuna dikkat ettim. 3 ayrı devirde yapılan 3 katman bulunuyor. En alttaki katmanların daha değerli olduğu söyleniyor. Yerinden sökülmüş ya da parçalanmış kısımlar da var. Bazı kaynaklarda bu kısımların 7. yüzyılda yaşanan tahribat ve katliamdan ötürü olduğu belirtilmiş.








2010 yılından beri her 15 Ağustos'ta Ortadoksların ayin yapılmasına izin veriliyormuş. Yarın 6.sı düzenlenecek olan ayine Manastırın ziyarete açık kısmının küçük olmasına rağmen 500 kişiye yakın kişi katılacakmış.
























Bir yere ilk gidişiniz ise turistik noktaları görmeden geri dönmek pek mümkün olmuyor haliyle. Hatta benim gibi ilk gidişinizde vaktiniz yetmediği zaman sonraki gidişlerinizde eksik noktaları birleştirip TURİST yazabilirsiniz :)

Ne yazık ki Trabzon her seferinde giderken ya da dönerken uğradığımız ve günübirlik gezdiğimiz bir şehir oldu. Ne keşfedilmemişi keşfedebildik ne de tam anlamıyla gezdik diyebildik. Bundan sonra bize bu şehire bir kaç gün ayırıp, hakkını vermek düşüyor.

Uzungöl de sürekli adını duyduğumuz, görmezsek çok şey kaybederiz hissiyatı yaratan bir popülaritede. Zamanında popüler olmayı hak etmiş mi? Evet ama şu an çok büyük bir hızla betonarmeleşiyor. O dokusunu kaybetmek üzere bir köy çıktı benim karşıma. Doğasına uygun olsun diye pansiyonları ve restoranları ahşaptan yapmışlar ama bu maalesef aksine ironik olmuş. Sümela'daki duvarlara isim yazıldığını ve buradaki rant kavgasını görünce, insan sorgulamadan edemiyor: "biz neden elimizdeki hiç bir şeyin kıymetini bilmiyoruz" diye




Hala çok güzel, hem ulaşımı kolay hem yeme-içme için seçenek çok. Fakat insan doğa ile başbaşa kalmayı istiyor, azcı sefillik çekmek istiyor. Yolluk ile idare etmek, dar yollardan gitmek, o dar yolların sonu insanı ihya etsin istiyor. Tüm bu "modernleşmeye" rağmen gidip görülmesi gereken yerler arasında Uzungöl.


En sevdiğim görüntü ise yayla yolundan çıkarken tepeden aldığımız bu görüntüydü.



Trabzon'a bir daha gelmeye söz veriyorum kendime. Görmek istediğim daha bir çok yer var. Hakkını veremedik bu şehrin diyorum. Bu düşüncelerle Trabzonu arkamızda bırakarak Rize'ye devam ediyoruz. Abime dönüp diyorum "Kendini hazırla hayatında böyle bir yeşil görmedin ve muhtemelen başka yerde de göremeyeceksin..."


Fotoğraflar : Ayman Şanlıtürk 


  **Tüm Karadeniz yazıları için Karadeniz

Yorumlar

  1. FOTOĞRAFLARIN çok güzel Mervem , Sümela Manastırı gidip görmeyi çok istediğim yerlerin BAŞINDA ama hep sonraya bırakıyoruz . Ve kesinlikle biz hiç mi bir şeyin kıymetini bilmeyeceğiz ya :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim canım benim ♥ Sümela'yı beğeneceğine eminim, yeşillerin içerisinde öyle güzel duruyor ki. Duvarları görünce ama cidden ne demek istediğimi anlayacaksın. Boyu oraya yetecek kadar boyu uzun aklı kısa adamcıklar isimlerini yazmışlar... Çok şuursuzlar ya :/

      Sil
  2. bende bu sene gitmek istiyorum inş bana da nasip olur 17 sinde rizedeyim bende

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 17si yani bugün :) Oh benim için de tadını çıkarın! İyi tatiller şimdiden. Umarım Sümela'ya da vakit ayırabilirsiniz. Erken saatlerde gitmeye çalışın ki turist kalabalığı henüz uyanmamış olsun :)

      Sil
  3. memleketime gitmişsin :) maçkalıyım ben, her sene bir kere de olsa sümelaya çıkarız, ayinlere bazen denk geliriz, çok değişik bir atmosfer.. iyi eğlenceler diliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok şanslısınız Karadeniz başlı başına başka bir atmosfer :) Bayılıyorum her gittiğimde. Çok teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Karadeniz turu en çok yapmak istediğim turlardan biri.Fotoğraflara bakınca bunu bir kez daha anladım. Güzel seyahatlerinizin devamını dilerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim harika dileğiniz için :) Ölmeden önce görülmesi gereken yerler diye sıralarlar ya böyle o listede birinci sırada Karadeniz olmalı bence! Umarım en kısa zamanda gidebilme fırsatınız olur :)

      Sil

Yorum Gönder

Piece Of Instagram

Piece Of Cake Facebook